среда, 9 апреля 2014 г.

Урок 19.
Тема: Світове сільське господарство
Мета: охарактеризувати значення сільського господарства та особливості його розвитку у сучасному світі, сформувати поняття «аграрні відносини» та розглянути основні форми аграрних відносин; визначити галузевий склад та міжгалузеві зв’язки сільського господарства; розвивати вміння характеризувати найбільші сільськогосподарські райони, використовуючи карти атласу та інші джерела географічних знань; виховувати повагу і любов до праці людей.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з елементами узагальнення раніше засвоєного.
Форма проведення: урок-марафон.
Обладнання: політична карта світу, атласи, підручники, контурні карти, роздатковий дидактичний матеріал до теми уроку, презентація «Світове сільське господарство», комп’ютер.
Основні поняття: сільське господарство, агропромисловий комплекс, рослинництво, тваринництво, НТР, земельний фонд.
Методи і прийоми: словесні (вступне слово вчителя, доповіді учнів, бесіда), наочні (робота з настінними картами світу), практичні (робота з підручником, робота з картами атласу), репродуктивний метод; прийом «Коло успіху», «Пригадай», «Проблемне питання», «Мозковий штурм».
Література для вчителя:
1.    Довгань Г.Д. Соціально-економічна географія світу. 10 клас. Стандарт і академічний рівень. – Х.: Вид. група «Основа», 2010. – 106.
2.    Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загально освіт. навч. закл. / Б.П Яценко, В.М. Юрківський, О.О. Любіцева та ін.; За ред.. Б.П. Яценка. – К.: Форум. – 2004. – 351.
3.     Топузов О.М., Тименко Л.В. Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загальносвіт. навч. закладів. – К.: Зодіак- ЕКО. – 2005. – 208.
4.     О.І. Шевчук. Географія: науково-методичний журнал//Світове сільське господарство. – Чернівці, №4 від 4.10.2003. – С.12-13.
Література для учнів:
1.    Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загально освіт. навч. закл. / Б.П Яценко, В.М. Юрківський, О.О. Любіцева та ін.; За ред.. Б.П. Яценка. – К.: Форум. – 2004. – 351.
2.    Топузов О.М., Тименко Л.В. Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загальносвіт. навч. закладів. – К.: Зодіак- ЕКО. – 2005. – 208.
ХРОНОМЕТРАЖ УРОКУ
I Організаційний момент (2 хв)
II Актуалізація опорних знань і вмінь учнів (5 хв)
III Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів (2 хв)
IV Оголошення теми і мети уроку (1 хв)
V  Вивчення нового матеріалу (27  хв)
V I. Закріплення нових знань і умінь учнів (5 хв)
VI I Підсумок уроку (1 хв)
VI I I Домашнє завдання (2 хв)

ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент (2 хв)
Прийом «Коло успіху»
Для створення позитивного настрою учні продовжують речення: «Я успішний, тому що…»
II Актуалізація опорних знань і вмінь учнів (5 хв)
Бесіда
Які зміни відбулися у світовому паливно-енергетичному балансі протягом останнього століття? Яку роль відіграє електроенергетика в розвитку країни?
Які галузі виробничої та невиробничої сфер є найбільшими споживачами енергетичних ресурсів?
Назвіть головні чинники розміщення підприємств різних гал будування.
Чим відрізняються темпи, рівні розвитку та розміщення підприємств чорної та кольорової металургії розвинених країн та країн, що розвиваються?
Назвіть головні райони текстильної промисловості в сучасному світі?
Прийом «Мозковий штурм»
Що таке «господарство»? Назвіть структуру господарства. Що таке «промисловість»? Яка структура промисловості? Що таке сільське господарство?
Прийом «Пригадай»
Пригадайте структуру сільського господарства. Схематично відобразіть на дошці (за бажанням).
Що є засобом та предметом праці в сільському господарстві?
III Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів (2 хв)
Прийом «Проблемне питання»
Промисловість є провідною галуззю матеріального виробництва у сучасному світі, але поряд із нею залишається найдавніша сфера діяльності людства — сільське господарство.
 Чи зможе ця галузь виконати своє головне завдання – прогодувати багатомільярдне  населення? 
Які  головні чинники  визначають розвиток сільського господарства світу?
 Де знаходяться регіони — головні годувальники» планети?
 Як буде розвиватися сільське господарство у майбутньому?
Відповіді на ці запитання ви дізнаєтесь сьогодні на уроці.
IVОголошення теми і мети уроку(1 хв)
Досягнення ме­ти уроку буде відбуватися поступо­во, на основі самостійної роботи учнів на окремих етапах марафону, яких на уроці буде чотири:
1.      «Обличчя» сільського господарства.
2.  Географія землеробства.
3.  Географія тваринництва.
4.  Сільське господарство та оточу­юче середовище.
(Учитель пояснює зміст питань кож­ного етапу та записує назви етапів на дошці, характеризує всю необхідну навчальну базу, яку можна використовувати під час навчального марафону.)
V Вивчення нового матеріалу (   хв)
Вчитель: Сьогодні більше половини світового сільськогосподарського виробництва припадає на 12 країн (покажіть їх на карті): США, Китай, Індія, Росія, Японія, Бразилія, Україна, Мексика, Індонезія, Франція, Італія, Казахстан.
Прийом «Пригадай»
Яка спеціалізація сільськогосподарського виробництва в нашій країні?
Вчитель: Нові знання ви отри­маєте самостійно, працюючи на різних етапах географічного мара­фону.
Виконання завдань буде відбуватися поступово, завдання внесені до відповідних карток етапів. На кожний з них відводиться по 4-5 хви­лин. Картки містять певний фактич­ний матеріал, для виконання завдань передбачені вільні рядки.
Після виконання завдання етапу оцінюються ваші відповіді з цих питань (за бажанням). Під час виконання завдання можна отримати консультацію, пораду чи допомогу вчителя.
Марафон передбачає додаткові зав­дання для тих учнів, які найшвидше пройдуть дистанцію.
Виконання кожного етапу оцінюєть­ся окремо (по 3 бали) і перевіряються «привселюдно». Додаткові завдання оцінюються окремо.
Картка I етапу
1. «Обличчя» сільського господарства.
·        Кількість зайнятих
сільське господарство → промисловість
·        Частка економічно активного населення
сільське господарство → промисловість
·        Вартість продукції
сільське господарство ? промисловість
2.Визначте чинники, від яких залежить співвідношення складових частин сільського господарства:
·        Рівень індустріалізації країни;
·        ______________________________;
·        ______________________________.
3.     Основа сільськогосподарського виробництва – земельні ресурси (с/г угіддя – 37%):
·        Рілля___________%;
·        Пасовища і сіножаті________________%;
·        Ліси________________________%;
·        Інші землі______________%.
(Після виконання завдання – обговорення питання)
Картка II етапу.
Географія землеробства
1.     Визначте райони світу, сприятливі для вирощування:
а) кукурудзи_____________________________;
б) рису___________________________________;
в) бавовнику______________________________;
г) какао___________________________________.
2. На контурній карті світу нанесіть п’ять країн – лідерів:


Експорту
Імпорту


______________
______________
______________
______________
______________
                                     
 пшениці
______________
______________
______________
______________
______________




(Після виконання завдання – обговорення питання)




Картка III етапу
Географія тваринництва
1.
·        Інтенсивний розвиток – це розвиток, ______________________, характерний для ___________________________________ країн.
·        Екстенсивний розвиток  -
____________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Країни з найбільшим у світі поголів’ям:
·        великої рогатої худоби_________________________________________
·        овець та кіз___________________________________________________
Картка IV етапу
Сільське господарство та оточуюче середовище
1.
·                   Екстенсивний розвиток → оранка земель, ____________________________________________________________;
·                   Інтенсивний розвиток →__________________________________


                                                     _____________________________


                                                                     (явища в природі)
2.                Наслідки впливу сільського господарства на природу___________________________________________________________
ландшафту________________________________________________________;
_______________________________________________________________.
Додаткові завдання:
1.     Назвіть три основні хліба людства:
а)пшениця
б) ячмінь
в) кукурудза
г) соя
д) рис
е) гречка
2.     Провідною галуззю тваринництва у світі є:
а) скотарство
б) птахівництво
в) вівчарство
3. Рис є головним продуктом харчування для народів:
а) Північної Європи
б) Південної Америки
в) Європи
г) Східної Азії
д) Африки
V I. Закріплення нових знань і умінь учнів (5 хв)
Бесіда:
·        Який вплив має науково-технічна революція на спеціалізацію та розміщення сільського господарства?
·        Чому в більшості економічно-розвинених країн тваринництво розвивається швидше, ніж землеробство?
·        Чому зернове господарство є головною галуззю сільсько- господарського виробництва ?
·        Як впливають природні умови на спеціалізацію господарства?
VI I Підсумок уроку (1 хв)
Прийом «Роблю висновки»
Учні підбивають підсумки за кожним пунктом плану вивчення теми.
Самооцінювання учнів. Виставлення вчителем оцінок.
VI I I Домашнє завдання (2 хв)
(Інструктаж щодо виконання домашнього завдання)
1-6     §24 (Топузов О.М., Тименко Л.В. Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загальносвіт. навч. закладів. – К.: Зодіак- ЕКО. – 2005. – 208.); §11 (Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загально освіт. навч. закл. / Б.П Яценко, В.М. Юрківський, О.О. Любіцева та ін.; За ред.. Б.П. Яценка. – К.: Форум. – 2004. – 351.)
7-9 Використовуючи карти атласу, підручник, статистичні матеріали, складіть узагальнюючу таблицю «Географія сільського господарства».
10-12 Виперджальне (окремим учням). Скласти повідомлення про розвиток основних видів транспорту або підготувати презентацію «Популярні туристичні об’єкти Європи».


Комментариев нет:

Отправить комментарий